بانی مگ | مجله اینترنتی

بانی مگ | مجله اینترنتی

بانی لاین | بانک جامع اطلاعاتی کالا
بانی مگ | مجله اینترنتی

بانی مگ | مجله اینترنتی

بانی لاین | بانک جامع اطلاعاتی کالا

سامسونگ با همکاری مایکروسافت، گلکسی XCover Pro را آماده عرضه به بازار می‌کند.

سامسونگ برای عرضه‌ی گوشی هوشمند جدید گلکسی XCover Pro به بازار، وارد همکاری جدیدی با مایکروسافت شده است.   



در حالی‌که علاقه‌مندان سامسونگ منتظر معرفی گلکسی اس ۲۰ در رویداد یازدهم فوریه (۲۲ بهمن‌ماه) سانفرانسیسکو هستند، خبر دیگری از برنامه‌های آتی کره‌ای‌ها توجه کاربران را به خود جلب کرده است. سامسونگ با همکاری مایکروسافت گوشی هوشمند جدید گلکسی را با باتری قابل تعویض به بازار عرضه می‌کند.

اوایل مهرماه گفته شد که سامسونگ احتمالا نسخه‌ی ارزان‌تر گلکسی نوت ۱۰ را روانه‌ی بازار خواهد کرد. کره‌ای‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه CES 2020، نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تر گلکسی اس ۱۰ لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت را با مشخصاتی مشابه گوشی‌های پرچم‌دار معرفی کردند. حال صحبت از همکاری کره‌ای‌ها و ردموندی‌ها برای فروش یک گوشی گلکسی جدید مطرح شده که برای طرفداران سامسونگ خبر جالب‌توجهی است.  

اوایل آبان‌ماه، گلکسی XCover FieldPro، گوشی فوق‌مقاوم سامسونگ برای مقامات دولتی معرفی شد. به‌فاصله‌ی کوتاهی و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه CES، تصاویر و اطلاعات کامل سامسونگ گلکسی XCover پرو فاش شد. گلکسی ایکس کاور پرو نوعی بازگشت کره‌ای‌ها به گوشی‌های هوشمند Active محسوب می‌شود که از زمان گلکسی اس ۴ تا گلکسی اس ۸ شاهد معرفی آن به بازار بودیم. 

گلکسی ایکس کاور پرو مقاوم در برابر نفوذ آب بوده و علاوه بر IP68 از گواهی MIL-STD 810G نیز برخوردار است تا نیازی به کیس یا کاور نداشته باشد. گوشی هوشمند فوق مقاوم کره‌ای‌ها نه‌تنها مجهز به جک هدفون است، بلکه باتری دستگاه نیز قابل تعویض خواهد بود.

مدت‌ها است کره‌ای‌ها گوشی هوشمندی با باتری قابل تعویض به بازار عرضه نکرده‌اند. باتری ۴۰۵۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی سامسونگ با فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی، به‌راحتی و با بازکردن کاور پشتی دستگاه قابل تعویض است. کاربران می‌توانند از طریق USB-C یا پین‌های مغناطیسی شارژر pogo pin، ایکس کاور پرو را به‌راحتی شارژ کنند.



گلکسی XCover Pro فاقد پنل پشتی شیشه‌ای یا نمایشگر اینفینیتی بوده و حاشیه‌های نسبتا بزرگی دارد. نمایشگر لمسی پیشرفته‌ی ۶/۳ اینچی دستگاه تحت هر شرایطی ازجمله بارش برف و باران به‌راحتی کار می‌کند و کاربران می‌توانند حتی زمانی‌که دستکش پوشیده‌اند با نمایشگر لمسی کار کنند. پنل پشتی ایکس کاور پرو با نوعی پوشش پلاستیکی پوشانده شده که در دست کاربر سُر نمی‌خورد.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب اینجا کلیک کنید.


خداحافظی با ویندوز 7



با وجود اینکه سال‌های بسیار زیادی از زمان رونمایی و عرضه ویندوز 7 برای کاربران می‌گذرد ولی این سیستم عامل هنوز هم با داشتن کاربران میلیونی در سراسر دنیا، رتبه دوم کاربری را بین کاربران PC در اختیار دارد. در حال حاضر ویندوز 10 در حوزه آمار و ارقام به جایگاه اول در میان کاربران سیستم عامل مایکروسافت دست یافته و روی بیش از 900 میلیون دستگاه نصب شده است. اما باید این خبر بد را به اطلاع شما دوستان برسانیم امروز مصادف با 25 دی 1398 ( 15 ژانویه 2020 میلادی ) مرگ محبوب‌ترین نسخه ویندوز در قرن 21 (2009-2020) می باشد. 

  پافشاری کاربران به استفاده از ویندوز 7 با وجود پایان پشتیبانی توسط مایکروسافت

 

دیروز، آخرین روزی بود که مایکروسافت از ویندوز 7، این سیستم عامل فوق العاده محبوب پشتیبانی کرد و دیگر از این پس هیچ نوع بروزرسانی برای عموم کاربران مصرف کننده این نسخه از ویندوز منتشر نخواهد شد و فقط کاربران تجاری که بابت پشتیبانی طولانی مدت‌تر، مبلغی به مایکروسافت پرداخت کنند قادر به دریافت بروزرسانی‌های امنیتی ویندوز 7 خواهند بود. 

 

یک دهه از انتشار ویندوز 7 گذشت و آنقدر این نسخه محبوبیت دارد که هنوز تعداد چشمگیری از کاربران نمیتوانند از آن دست بکشند. مایکروسافت هر نوع اجبار و طرح و ترفندی برای اینکه کاربران از ویندوز 7 دست بکشند و به نسخه‌های جدیدتر مهاجرت کنند اجرا کرده و خاتمه دادن به پشتیبانی از این سیستم عامل، آخرین و شدیدترین اقدام این کمپانی محسوب میشود. 5 سال از انتشار ویندوز 10 میگذرد و بالاخره تعداد کاربران این نسخه از کاربران ویندوز 7 پیشی گرفته است. با اینکه امروز، روز مرگ محبوب ترین سیستم عامل دسکتاپ جهان بود، اما هنوز بیش از 1 سیستم از هر 4 سیستم شخصی به ویندوز 7 مجهزند. نمودار NetMarketShare حاکی از این دارد که ویندوز 7 به عنوان دومین سیستم عامل پر استفاده دسکتاپ با سهم 26.64 درصد به کار خود ادامه خواهد داد در حالی که 54.62 درصد از سهم بازار سیستم عامل‌های دسکتاپ در اختیار ویندوز 10 است و با اختلاف در صدر این جدول قرار دارد.

 

 در حالی که افزایش تعداد کاربران در ابتدای انتشار ویندوز 10 در سال 2015 روند بسیار سریعی داشت، در سال‌های اخیر سرعت این روند بسیار پائین آمده است. در چند ماه اخیر موضوع پایان پشتیبانی از ویندوز 7 باری دیگر باعث شده شاهد افزایش تعداد کاربران جدیدترین نسخه ویندوز باشیم اما همچنان جایگاه ویندوز 10 آن چیزی نیست که مایکروسافت به دنبال آن بوده است. ممانعت کاربران ویندوز 7 از آپگرید سیستم عامل خود به ویندوز 10 برای مایکروسافت اتفاق ناخوشآیندی است چرا که در برخی مواقع مانند حمله هکرها یا بدافزارهای بزرگ، این کمپانی به دردسر خواهد افتاد. این موضوع را عملا در زمان انتشار باج افزار WannaCry شاهد بودیم که غول نرم افزاری دنیا ناچار به انتشار بسته امنیتی برای کاربران ویندوز XP شد. حال ماندن کاربران با ویندوز 7 خطرات امنیتی شدیدی را به دنبال دارد و میتواند باری دیگر اتفاقات گذشته را تکرار کند.

 

 البته نباید فراموش کرد که مهاجرت از یک سیستم عامل قدیمی به نسخه جدید، خصوصا برای صاحبین کسب و کار که معمولا از سیستم‌های قدیمی استفاده میکنند هزینه بر خواهد بود چرا که احتمالا مجبور به بروزرسانی سخت افزاری سیستم‌های خود نیز شوند. هر چند که شاید بسیاری از آنها پرداخت مبلغ برای پشتیبانی اضافه به مایکروسافت را ترجیح دهند. چیزی که بین 25 تا 50 دلار برای هر دستگاه در سال هزینه در بر خواهد داشت و با گذشت هر سال، این مبلغ دو برابر خواهد شد. با این حال شاید این کار برای بسیاری از شرکت ها اقتصادی‌تر باشد. بعید است که تعداد کاربران ویندوز 7 بعد از اتمام پشتیبانی از سوی مایکروسافت ریزش چشمگیری داشته باشد بنابراین مایکروسافت باید خود را برای اقدامات متقابل برای خطرهای احتمالی که کاربران این سیستم عامل را تهدید میکند، آمادگی داشته باشد.

 




 حال چه باید کرد ؟

حتی اگر از ویندوز 10 خوشتان نمی آید سعی کنید در طول این یک سال کم کم از ویندوز 7 به سوی ویندوز 10 مهاجرت کنید. مخصوصا افرادی که صاحب شرکت هستند و سیستم های زیادی در مجموعه خود دارند. منتظر پایان یافتن این یک سال نباشید تا آن موقع به فکر بیفتید. از یک تاریخی به بعد با برنامه ریزی از پیش تعیین شده، یکی یکی سیستم ها را به ویندوز 10 ارتقا دهید. اگر هم کلا یک سیستم دارید، هرچه دیرتر این کار را بکنید، راحت تر هستید، به روز رسانی کمتری نیاز خواهید داشت.

اما اگر شما شخصی هستید که هرگز ویندوز خود را به روز نکرده اید، احتمالا نیاز نخواهید داشت تا ویندوز خود را هم عوض کنید. اما حتما احتمال عیب دار شدن سیستم خود را به جان خریده اید و اگر اتفاقی بیفتد نمی توانید شخص دیگری را متهم بدانید!

 

برخی عنوان کرده اند که این تصمیمات مایکروسافت خیلی غیر منصفانه است و این کار را  می کند تا بتواند محصولاتش را به خورد کاربران بدهد و از این راه کسب درآمد کند. اما عده ای دیگر هم بر این باورند که علت اصلی مشکلات شرکت داری و تامین امنیت سیستم عامل های زیاد است.

به هر حال دنیا در حال پیشرفت و رسیدن به نسخه‌های جدیدتر در هر نرم‌افزار و سخت‌افزاری است و به همین دلیل شرط عقل و حرکت پویاست که هر کاربری بعد از مدتی خود را به جدیدترین نسخه‌ها در هر دو زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار ارتقا دهد.

شما دوستان در این مورد چطور فکر می‌کنید؟ اگر هنوز روی پلتفرم ویندوز 7 قرار دارید، توانایی دل کندن از آن و بروز رسانی را دارید یا خیر؟ نظر شما با کدام گروه شبیه تر است؟



آیفون 9 از زبان طراحی آیفون 8 بهره می‌برد.

طبق جدیدترین رندرهای منتشر شده از  آیفون ۹ توسط OnLeaks، این گوشی طراحی شبیه به آیفون ۸ را به‌تصویر می‌کشد. این‌بار اطلاعات انتشار یافته تنها یک عکس نیست و شاهد فاش‌شدن ویدئویی از جدیدترین محصول احتمالی اپل در سال ۲۰۲۰ هستیم. آن‌چیزی که بیشتر از همه توجه را به‌خود جلب می‌کند، نبود قاب شیشه‌ای براق و جایگزینی آن با شیشه‌ی مات همچون آیفون ۱۱ پرو و قرارگیری لوگوی اپل در مرکز قاب پشتی است.

رندرهای فاش شده از گوشی آیفون ۹ طراحی یکسان و یک‌شکل با آیفون ۸ را از هر جهت نشان می‌دهد. طبق این ویدئو لبه‌های فریم دارای انحنا از جنس فلز براق است، درحالی که قاب پشتی با شیشه‌ی مات پوشانده شده است. این قاب شیشه‌ای مات حس و حال طراحی پشتی آیفون ۱۱ را تداعی می‌کند و نوید پشتیبانی از شارژ بی‌سیم را به کارابران می‌دهد. از سویی دیگر براساس گزارش‌هایی که در گذشته منتشر شده بودند؛ آیفون ۹ با تراشه‌ی A13 و ۳ گیگابایت رم عرضه خواهد شد.  

 علاوه‌بر این طبق گزارش iGeeksBlog نمایشگر این گوشی اندازه ۴/۷ اینچی است و از پنل LCD استفاده می‌کند. کلید هوم نیز پس از وقفه‌ای طولانی به گوشی ارزان‌قیمت اپل بازمی‌گردد و حسگر اثر انگشت در آن قرار خواهد گرفت. چینش دوربین آیفون ۹ از لحاظ ظاهری فرقی با آیفون ۸ ندارد، اما هنوز مشخص نیست که آیا اپل دوربین آیفون ۹ را بهبود می‌دهد یا خیر.


این گوشی را می‌توان مدل ارزان‌قیمت آیفون‌های جدید به‌شمار آورد که بالاخره قرار است پس از مدتی جای خالی آیفون SE را در خط تولید اپل بگیرد. بسیاری از خبرگزاری‌ها از این رندر تحت عنوان iPhone SE 2 یاد کرده‌اند؛ اما باتوجه به تفاوت زیاد در طراحی به احتمال زیاد این اسمی نخواهد بود که اپل از آن استفاده کنند. احتمال می‌رود اپل این مدل را iPhone 9 نام‌گذاری کند، زیرا از نظر منطقی این گوشی دستگاهی بین آیفون ۸ و آیفون 10 است، به این دلیل که مشخصات فنی پیشرفته‌تری نسبت به آیفون ۸ دارد؛ اما زبان طراحی آیفون 10 (مانند ناچ) را ندارد.

اولین‌بار در ماه اکتبر ۲۰۱۹ مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، درباره‌ی احتمال شباهت آیفون ۹ به آیفون ۸ اظهارنظر کرد. همچنین، او قیمت پایه‌ی ۳۹۹ دلاری را برای این محصول که به‌گفته‌ی وی در دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به بازار معرفی خواهد شد، منطقی دانست.

مینگ چی کو در گزارش Tianfeng Securities گفت که انتظار می‌رود آیفون اس‌ای ۲ دارای قیمت ۳۹۹ دلاری باشد. هدف از عرضه‌ی این گوشی مجاب کردن کاربران آیفون ۶ و ۶ پلاس  (که دیگر نمی‌توانند به iOS 13 کوچ کنند) به ارتقاء دادن گوشی است. درحال حاضر نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آیفون ۸ با قیمت ۴۴۹ دلار به‌فروش می‌رسد.



نخستین آیفون SE در سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳۹۹ دلار برای نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی عرضه شد و زمانی‌که اپل خط تولید این گوشی را در سال ۲۰۱۷ تعطیل کرد، قیمت برای نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی تا ۳۴۹ دلار پایین آمد.

به نقل از مینگ چی کو پس از معرفی iPhone SE 2 در سال جاری، شاهد ارائه‌ی iPhone SE 2 Plus خواهیم بود که دارای نمایشگری تمام صفحه بدون کلید هوم است. مینگ چی کو پیش‌بینی می‌کند که اندازه‌ی این دستگاه هوشمند ۵/۵ یا ۶/۱ اینچ باشد. به ادعای او آیفون SE 2 Plus همچنان فاقد Face ID است و اپل طرح تعبیه‌ی حسگر اثرانگشت را در کلید فیزیکی پاور گوشی هوشمند خود را دارد.

آیفون ۹ یا آیفون SE 2 طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در بهار معرفی خواهند شد. 

در نهایت مجموع این گزارش‌ها براساس حدس و گمان است و نمی‌توان این اطلاعات را به‌طور حتم مورد ارجاع قرار داد. نظر شما درباره‌ی آینده‌ی گوشی‌های آیفون چیست؟ از آیفون ۹ جدید چه انتظاری دارید؟


چگونه ویندوز را از هارد های قدیمی به هارد های SSD انتقال دهیم ؟

با فراگیری SSDها و مزایای آن‌ها نسبت‌به هارددیسک‌های قدیمی، بسیاری از کاربران تمایل به تعویض هارد درایو دارند اما نصب مجدد ویندوز را ناخوشایند می‌دانند. در این مقاله با نحوه انتقال ویندوز به یک SSD جدید آشنا خواهید شد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر یا قدیمی‌تر ویندوزی، از هارددرایوهای مکانیکی سنتی استفاده می‌کند. این هارددرایوها امروزه دیگر به‌روز نبوده و بسیار کند محسوب می‌شوند. ارتقای هاردتان به یک SSD بسیار پرسرعت مطمئن‌ترین روش برای افزایش سرعت دستگاه قدیمی شما است. اما ممکن است مشکلی در این میان وجود داشته ‌باشد؛ انتقال ویندوزتان به SSD ممکن است مشکل‌ساز باشد، به‌خصوص که این درایوها معمولا حجم کمتری از درایوهای مکانیکی دارند.
با این حال انتقال ویندوزتان به درایو جدید روش بسیار مناسب‌تری از نصب مجدد ویندوز بوده و زمان کمتری می‌طلبد. در این مقاله گام به گام انتقال ویندوز به درایو جدید SSD را برایتان توضیح خواهیم داد.
فهرست
گام صفر: پیش‌نیازها
گام اول: مرتب‌سازی هارد درایو
گام دوم: به‌روزرسانی فرم‌ور SSD
گام سوم: کلون درایو با EaseUS Todo Backup
گام چهارم: آخرین تنظیمات

گام صفر: به چه نیاز دارید؟
برای انجام این فرایند علاوه بر درایو SSD، نیاز به چند مورد دیگر دارید:


روشی برای اتصال SSD به رایانه
اگر یک دستگاه دسکتاپ دارید SSD جدید خود را به‌راحتی می‌توانید در کنار هارد درایو سنتی نصب کنید. اما در بیشتر لپ‌تاپ‌ها این موضوع امکان‌پذیر نبوده و برای استفاده از SSD نیاز به کابل ساتا به USB خواهید داشت. با استفاده از این کابل یک SSD دو و نیم اینچی را به لپ‌تاپ خود وصل کنید. برای اتصال SSD به دستگاه خود می‌توانید از قاب اکسترنال هارد درایو استفاده کنید اما این روش زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

نرم‌افزار EaseUS Todo Backup
نسخه رایگان این نرم‌افزار تمامی ویژگی‌های مورد نیاز ما را دارد. البته دقت کنید که هنگام نصب این برنامه گزینه Custom را در صفحه Install Additional Software زده و تمام تیک‌ها را بردارید وگرنه نرم‌افزارهای زائد زیادی روی دستگاه شما نصب خواهد شد.

پشتیبان‌گیری از داده‌ها
پرواضح است که قبل از انجام هر عملیاتی روی هارد خود نیاز به تهیه‌ی پشتیبان کامل از داده‌های خود دارید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان بهره ببرید.

دیسک تعمیر سیستم ویندوز
این مرحله تنها برای محکم‌کاری است. اگر Master Boot Record شما در این فرایند خراب شود قادر به استفاده از این دیسک و رفع مشکل در چند دقیقه خواهید بود.

گام اول: مرتب‌سازی هارد درایو
اگر حجم درایو SSD شما کمتر از هارددرایو فعلی‌تان است ( معمولا به‌دلیل قیمت بالای درایو SSD این موضوع صادق است)، نیاز دارید تا فضای اضافی را خالی کنید.

برای بررسی ظرفیت هردو درایو، SSD خود را به رایانه وصل کرده و منتظر شوید تا در ویندوز اکسپلورر ظاهر شود. روی هر درایو راست کلیک کرده و Properties را بزنید (یا می‌توانید از میان‌بر Ctrl+Enter استفاده کنید). در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید که درایو قدیمی ۱۴۱ گیگابایت و SSD جدید ۱۱۸ گیگابایت فضا دارد.


شما هم احتمالا به چنین مشکلی برخواهید خورد؛ پس لازم است تا پیش از رفتن به مرحله‌ی بعد فضای اضافی هارد فعلی‌تان را به کمک ما خالی کنید.

ابتدا فایل‌هایی را که نیاز ندارید حذف کنید. حذف برنامه‌های اضافی و استفاده از Disk Cleanup نیز روش مناسب دیگری است.

برای ذخیره‌ی فایل‌های اضافی خود چند گزینه پیش‌رو دارید:

هارد درایو اکسترنال: اگر هارد اکسترنال دارید می‌توانید از آن برای ذخیره‌ی موقتی یا دائمی فایل‌ها استفاده کنید.

درایو داخلی دوم: این گزینه معمولا برای کاربران لپ‌تاپ در دسترس نیست اما اگر کاربر دسکتاپ هستید و یک درایو داخلی مجزا داشته یا می‌توانید تهیه کنید،‌ می‌توانید از آن برای ذخیره‌ی فایل‌هایتان بهره ببرید. پیشنهاد می‌کنیم که از حافظه SSD خود برای ویندوز، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و از یک هارد درایو معمولی برای نگه‌داری فایل‌های معمول (اسناد، فیلم، موسیقی و...) استفاده کنید.

فضای ابری: اگر هاردی در دسترس نداشته و خواهان تهیه‌ی آن هم نیستید بهتر است از فضایی ابری مانند دراپ‌باکس، وان‌درایو یا گوگل‌درایو استفاده کنید. در نظر داشته‌باشید که آپلود فایل‌ها در این سرویس‌ها باتوجه به حجم آن‌ها ممکن است چندین روز یا هفته به طول انجامد. پس از آپلود تمام فایل‌ها به فضای ابری می‌توانید آن‌ها را از روی سیستم خود حذف کنید.

نکته: از آنجایی که درایو SSD جدید شما فضایی کوچک‌تر از هارد فعلی‌تان دارد باید مکانی دائمی برای فایل‌های خود پیدا کنید؛ پس بهتر است بهترین گزینه را میان گزینه‌های بالا برگزینید.

گام دوم: به‌روزرسانی فرم‌ور SSD
SSDها در وادی فناوری نوپا به شمار می‌روند و بسیاری از نسل‌های اولیه‌ی آن‌ها دارای باگ‌ها و مشکلات متعددی بودند. این موارد تنها با به‌روزرسانی‌های فرم‌ور حل شدند. هر شرکت سازنده SSD روش خاص خود را برای به‌روزرسانی فرم‌ور دارد. برای اطلاع‌یافتن دقیق از نحوه‌ی به‌روزرسانی SSD خود به سایت سازنده مراجعه کنید. بهترین زمان برای این به‌روزرسانی زمانی است که هنوز هیچ فایلی روی آن موجود نیست تا احتمال از دست رفتن داده‌ها به صفر برسد.

گام سوم: کلون درایو با EaseUS Todo Backup
حال زمان اجرای عملیات اصلی است. اپلیکیشن EaseUS Todo Backup را اجرا کرده و روی گزینه Clone در صفحه اصلی کلیک کنید.


ابتدا دیسک مبدا را انتخاب کنید. این دیسک همان درایو سیستمی ویندوز شما است. در سیستم ما سه پارتیشن وجود دارد: پارتیشن بوت، پارتیشن خود ویندوز و پارتیشن ریکاوری. برای کلون هر سه پارتیشن از وجود تیک در کنارشان مطمئن می‌شویم. برای ادامه گزینه Next را می‌زنیم.


حال باید SSD خود را به‌عنوان درایو مقصد انتخاب کنید. در سیستم ما این درایو، Hard Disk 4 با ۱۱۹ گیگابایت فضای اختصاص‌نیافته‌است. حتما از انتخاب درایو مقصد اطمینان حاصل کنید تا داده‌ای از دست نرود.

یک تیک در کنار درایو گذاشته و تیک گزینه Optimize for SSD را نیز بزنید. این گزینه بهترین نتیجه را برای SSD شما حاصل می‌کند.


حال پیش از کلیک بر گزینه Next، اندکی زمان بگذارید و روی دکمه Edit در کنار SSDتان کلیک کنید.


EaseUS به شما پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی نهایی نشان خواهد داد. از وجود تمامی پارتیشن‌ها و حجم هرکدام اطمینان حاصل کنید.


اگر نیاز به تغییر سایز هر پارتیشنی داشتید، ابتدا یک پارتیشن را انتخاب کرده و آن را از سمت میان دو پارتیشن مانند تصاویر زیر بکشید.


پس از اتمام تمامی ویرایش‌های مورد نظر روی OK کلیک کنید. همه چیز را مجددا بررسی کرده و در انتها Proceed را بزنید تا عملیات کلون آغاز شود.


اگر اخطار زیر را مشاهده کردید، OK را بزنید.


زمان مورد نیاز عملیات بستگی به حجم درایو مبدا و سرعت دو درایو مبدا و مقصد دارد. در سیستم تستی ما عملیات انتقال ویندوز از هارد های قدیمی به هارد SSD حدود یازده دقیقه به طول انجامید.

اگر حین عملیات با هرگونه خطایی مواجه شدید،‌ نیاز به استفاده از ابزارهای defragmenting شخص ثالث دارید. در برخی موارد فایل‌های سیستمی که در انتهای هر درایو ذخیره شده‌اند، تغییر اندازه‌ی درایوها را با مشکل مواجه می‌کنند.


هنگامی که عملیات به پایان رسید روی Finish کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، درایو جدید ما هم‌اکنون در فایل اکسپلورر ویندوز نشان داده می‌شود. تنها گام مانده شروع به استفاده از درایو جدید است.


برای این کار دستگاه خود را خاموش، درایو قدیمی را خارج کرده و درایو جدید را در جای درایو قدیمی قرار دهید. حال دستگاه را روشن کنید. ویندوز باید به‌طور خودکار از درایو جدید شما بوت شود.

اگر از سیستم دسکتاپ استفاده کرده و نمی‌خواهید به محل درایوها دست بزنید، باید هنگام بوت به داخل BIOS سیستم بروید (معمولا نگه‌داشتن دکمه Delete هنگام نمایش لوگوی ویندوز). از تنظیمات BIOS می‌توانید اولویت بوت درایوها را تغییر داده و درایو جدید را به اولویت اول ببرید. حال با ذخیره تنظیمات و ریبوت سیستم، ویندوز از درایو جدید شما فراخوانی خواهد شد.

پس از ریبوت SSD باید به‌عنوان درایو C شناخته شود. اگر این اتفاق نیفتاد صحت اجرای دقیق تمامی مراحل بالا را بررسی کنید.

گام چهارم: آخرین تنظیمات
از روشن بودن TRIM اطمینان حاصل کنید:
از فعال‌بودن قابلیت TRIM اطمینان حاصل کنید. TRIM فرمانی است که بهSSDها امکان مدیریت بهینه فضای خالی را می‌دهد. CMD را بازکرده و دستور زیر را وارد کنید:
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

این دستور طولانی خروجی کوتاهی دارد؛ صفر یا یک. اگر 1 مشاهده کنید یعنی TRIM فعال نیست. طبعا اگر 0 مشاهده کنید این قابلیت فعال است. برای فعال‌سازی این قابلیت دستور زیر را وارد کنید:
fsutil behavior set DisableNotify 0

از خاموش بودن defragmentation اطمینان حاصل کنید. در درایوهای SSD هیچ نیازی به ابزارهای defragment نیست. ویندوز باید این مورد را به‌طور خودکار تنظیم کند اما برای اطمینان بهتر است بررسی کنید. منوی Start را باز کرده و در باکس run تایپ کنید: dfrgui. حال با فشردن دکمه اینتر Disk Defragmenter باز می‌شود. روی دکمه Schedule و سپس روی Select Disks کلیک کرده، تیک SSD را برداشته (که باید درایو C شما باشد) و OK را بزنید.

احتمالا می‌دانید که ویندوز چند پوشه مخصوص هر کاربر دارد (Download، Document، Pictures و...) که در درایو خود ویندوز وجود دارند. شما می‌توانید مسیر این پوشه‌های خاص را نیز تغییر دهید تا فضایی از SSD شما اشغال نکنند.

برای این کار ابتدا روی پوشه‌ی خاص مورد نظر خود (برای مثال Documents) راست کلیک کرده و به Properties > Location > Move بروید تا مکان آن پوشه خاص را تغییر دهید.


نکته‌ی ویژه و دارای اهمیت دیگر درباره‌ی تغییرات و دست‌کاری‌های دیگر SSD است. بسیاری از راهنماهای SSD برای افزایش عملکرد، خاموش کردن Superfetch یا غیرفعال‌سازی page file (که ممکن است در صورت کمبود حافظه رم منجر به کرش نرم‌افزارها شود) را پیشنهاد می‌کنند. این روزها برای کارکرد بهینه SSD نیازی به انجام تنظیمات جز چند تنظیم ساده که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وجود ندارد.

تغییرات پیشنهاد شده عملکرد SSD شما را افزایش داده و به‌طور قطع هیچ مشکل جانبی ایجاد نمی‌کنند. تنظیماتی که در مقالات اینترنتی مشاهده می‌کنید را بااحتیاط اعمال کنید.

با کلون کردن دیسک، در ساعات زیادی از زمان خود، که قرار بود صرف نصب مجدد ویندوز، نرم‌افزارها و تنظیمات شود، صرفه‌جویی کرده‌اید.

کارت Afterburner مک پرو چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت Afterburner یکی از قطعاتی است که می‌توان درکنار مک‌پرو جدید اپل با قیمت دوهزار دلار سفارش داد. وظیفه‌ی اصلی این قطعه چیست و ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد؟




وقتی اپل در سال ۲۰۱۷ اولین‌بار از کار روی نسل کاملا جدیدی از مک‌ پرو خبر داد، به علاقه‌مندان خود قابلیت‌های بسیاری ازجمله محصولی با پشتیبانی از ماژول‌های متعدد برای شخصی‌سازی را وعده داد. سپس در نمایشگاه WWDC 2019، اعلام کرد یکی از همین قابلیت‌های ماژولار، کارت افتربرنر (Afterburner) است که برای افزایش سرعت رندر بعضی از ویدئوها در نظر گرفته شده است. این کارت دقیقا چیست و چگونه می‌تواند موجب افزایش سرعت رندر شود؟آیا خرید نسخه‌ای از مک‌پرو مجهز به این قطعه عاقلانه است یا خیر؟

کارت Afterburner دقیقا چگونه عمل می‌کند؟

اپل در توضیحات مربوط به این کارت عنوان کرده است قطعه‌ی مذکور می‌تواند موجب بهبود بهره‌وری هنگام کار با کدک‌های ProRes و ProRes Raw برای کاربران حرفه‌ای درزمینه‌ی فیلم و ویدئو شود؛ اما منظور دقیق‌تر از این گفته چیست؟ در کلامی ساده، می‌توان گفت اگر با کدک‌های گفته‌شده سروکار دارید، حجم بسیاری از پردازش‌ها می‌تواند روی دوش کارت Afterburner قرار گیرد. انتقال پردازش‌های سنگین به این کارت موجب می‌شود فشار واردشده روی سایر قطعات ازجمله پردازنده کاهش یابد و می‌توان آن‌ها را به سایر امور اختصاص داد. هدف اصلی قطعه‌ی جدید به‌کار‌رفته در مک‌پرو، کاهش پردازش‌ها روی نسخه‌هایی با رزولوشن پایین است که معمولا برای صرفه‌جویی در قدرت و میزان بار پردازنده انجام می‌شود.

شایان ذکر است استفاده از چنین قطعه‌ای موجب می‌شود کاربران بتوانند تعداد اجرای فایل‌های ویدئویی با رزولوشن بالا را افزایش دهند. اپل ادعا می‌کند به‌کمک کارت Afterburner می‌توان حداکثر ۶ اجرای هم‌زمان با رزولوشن 8K و نرخ ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه در Final Cut Pro X را تجربه کرد. اجرای چنین ویدئوهای سنگینی به‌صورت هم‌زمان تأثیری روی فرایند انکود آن‌ها نمی‌گذارد؛ زیرا این وظیفه‌ روی دوش پردازنده قرار دارد و جدا از اجرای فایل‌ها خواهد بود. اگر در حال کار با ویدئوهایی با رزولوشن 4K در همان برنامه باشید، می‌توانید تا ۲۳ اجرای هم‌زمان با نرخ ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه را درکنار یکدیگر داشته باشید که بسیار تحسین‌برانگیز است.

علاقه‌مندان و افراد حرفه‌ای می‌توانند فراتر از آمار گفته‌شده نیز بروند؛ زیرا طبق ادعای اپل، می‌توان حداکثر سه کارت Afterburner را به‌صورت هم‌زمان روی مک‌پرو نصب کرد. البته کوپرتینویی‌ها توضیحات بیشتری درباره‌ی میزان افزایش عملکرد با کنارهم قراردادن چندین کارت ارائه نداده است، اما می‌توان انتظار بهبود چشمگیری را داشت.





چه نرم‌افزار و سخت‌افزاری از Afterburner پشتیبانی می‌کند؟

کدک‌های ProRes و ProRes RAW را اپل توسعه داده است؛ درنتیجه، قطعه‌ی جدید گفته‌شده با بسیاری از نرم‌افزارهای این شرکت هم‌خوانی دارد. ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که اپل از پشتیبانی Afterburner در آن‌ها خبر داده است، شامل Final Cut Pro X و Motion و Compressor درکنار پخش‌کننده‌ی محبوب QuickTime می‌شود. بااین‌[ال، کاربران باید در خاطر داشته باشند هر برنامه‌ی اپل که امکان اجرای کدک‌های تصویری گفته‌شده را داشته باشد، می‌تواند از قابلیت‌های کارت مذکور نیز بهره بگیرد. تعدادی از برنامه‌های توسعه‌ داده‌شده‌ی سایر شرکت‌ها نیز در سایت اپل اعلام شده است که توان استفاده از ویژگی‌های Afterburner را دارند. همچنین، ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان قابلیت پشتیبانی از این قطعه در نسخه‌های بعدی از محصولات خود را قرار دهند.

درزمینه‌ی سخت‌افزار، تنها امکان استفاده از کارت افتربرنر در مک‌پرو جدید وجود دارد. البته در آینده، احتمال استفاده از آن در سایر مک‌ها نیز وجود دارد که ممکن است به‌صورت قطعه‌ی داخلی کوچک‌تر یا قطعه‌ی اکسترنال در نظر گرفته شود. همچنین، اپل گفته است امکان استفاده از این کارت با ویندوز در حالت بوت‌کمپ وجود ندارد و نمی‌توان آن را به‌صورت اکسترنال ازطریق پورت USB-C به دستگاه متصل کرد. شاید دلیل این امر به هماهنگی موردنیاز میان سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوط باشد که تنها امکان بهبود پردازش کدک ProRes را در مک‌پرو فراهم کرده است.




خرید چنین قطعه‌ای توجیه دارد؟


کارت Afterburner استفاده‌ی بسیار خاص و حرفه‌ای دارد و قطعا درصورت نیاز به قابلیت‌های مهم‌ آن باید خریده شود. اگر با کدک‌های ProRes و ProRes Raw سروکار ندارید، خرید این قطعه‌ی دوهزاردلاری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ اما اگر از چنین کدک‌هایی استفاده می‌کنید، قطعا می‌توانید چنین محصولی را در نظر داشته باشید؛ زیرا می‌تواند در حجم پردازشی و زمان موردنیاز برای امور گرافیکی مثل رندر و انکود، تفاوت‌های چشمگیری ایجاد کند. در‌هر‌صورت، هنگام شخصی‌سازی مک‌پرو خود و انتخاب قطعات آن، بهتر است دقت بسیاری به‌خرج دهید تا زیر بار خرج اضافی نروید.